Informace č.: 48 - 2015 (Létající vozíčkáři - dotazník)

16.06.2015 16:55

 

Vážení přátelé, 

oslovil nás pan Petr Bucháček s námětem zkusit, aby lidé se zdravotním postižením mohli pilotovat ultra lehká letadla. Projekt je zaměřen pouze na vozíčkáře, což si myslím, že není úplně správné, protože je řada jiných zdravotních postižení. 

Pokud máte zájem o létání a chtěli byste se účastnit nějakého setkání k tomuto tématu, vyplňte prosím přiložený dotazník a odešlete jej panu Bucháčkovi na adresu p.buchacek@yahoo.com

Přeji Vám všechno dobré. 

Mgr. Václav Krása
předseda NRZP ČR

 

 

 

 

Létající vozíčkáři

 

V roce 2013 jsem zrealizoval svůj sen oblétnout v historickým letounem Piper J3 Cub z roku 1946 Evropu. Na své cestě jsem poznal mnoho zajímavých lidí a prožil několik nezapomenutelných zážitků. Některé z nich jsou popsány na těchto stránkách https://www.aeroweb.cz/clanky/4527-piper-cubem-okolo-evropy. Na tomto místě bych chtěl však zmínit piloty, které jsem potkal v italském Serristori. Po přistání, krátce před západem slunce jsem si všimnul, že se na letišti pohybuje několik vozíčkářů. Ukotvil jsem letoun, postavil stan a  po západu slunce jsem zamířil do místní restaurace.  V restauraci jsem se nestačil usadit a místní letci mne přizvali ke svému stolu.  Přestože nemluvím italsky nic nebránilo naší čilé konverzaci, kterou zajistili dva anglicky mluvící piloti. K mému překvapení jsem zjistil, že místní klub je specifický tím, že vlastní upravený letoun pro vozíčkáře a v klubu je několik pilotů vozíčkářů.  I prezident aeroklubu v Serristori, Franco Bentenuti, je vozíčkář.  Létající vozíčkáři v Italii si říkají si Baroni Rotti. Mají dokonce svůj akrobatický team WeFly.  Video o tomto teamu můžete najít na internetu pod tímto odkazem: https://www.youtube.com/watch?v=_9nL-ZEyaKw

Ten večer jsem se ptal na specifika létání na upravených ultralightech či jejich konverzi na standardní letoun. Konverze letounu mi přišla velmi jednoduchá dokonce bych řekl, že jednodušší než u auta (viz přiložené foto). Výměna upraveného řízení trvala přibližně 15 sekund. Bylo krásné vidět aeroklub ve kterém vedle sebe nezávisle pracovali a létali vozíčkáři a "choďáci", kteří mi pomohli v navázání dalších kontaktů a sdíleli se mnou mnohá doporučení míst, které je třeba navštívit.  Takže díky nim jsem zažil další krásné dobrodružství. 

Po návratu jsem zjišťoval zda u nás létá nějaký vozíčkář a nepodařilo se mi žádného najít (létajícího na letounu). Na Letecké Amatérské Asociaci (LAAČR) a při diskusi s leteckým lékařem panem MUDr. Melechovským jsem zjistil, že několik vozíčkářů se o něco pokoušelo v minulosti a další se dotazovali na možnosti, ale nikdo neznal vozíčkáře, který by měl svou pilotní licenci. 

Po diskusi se zástupci LAAČR, Centra Paraple a s MUDr. Melechovským jsme se shodli na tom, že bychom rádi pomohli najít cestu vozíčkářům do ultralehkých letounů. Je zřejmé, že existují určité fyzické předpoklady, které by musely být splněny (budou posuzovány leteckým lékařem). Bohužel se předpokládá i určitá finanční nezávislost kandidátů.  Rozhodli jsme se, že v případě přiměřeného zájmu ze strany vozíčkářů uspořádáme na konci léta seminář za účasti zástupců LAAČR a MUDr. Melechovského. Seminář by měl být zaměřen na létání vozíčkářů.  Pokud budete mít zájem vyplňte přiložený formulář, který obsahuje i základní informace o výcviku a zašlete jej na uvedenou adresu.

 

 

 

 

Kontakt

administrátor

TOPlist
TOPlist